آیا استفاده از کاندوم در بارداری ضرر دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا استفاده از کاندوم در بارداری ضرر دارد؟

تاثیر کاندوم در بارداری یا استفاده از کاندوم در بارداری موضوعی است که برخی از زوجین در مورد آن سوال می‌پرسند. به طور کلی احتمالِ بارداری با کاندوم در شرایط عادی صفر نیست؛ اما استفاده از کاندوم در بارداری شرایط دیگری دارد. گرچه بیشترین علت استفاده از کاندوم پیش از بارداری و برای جلوگیری از بارداری است و از همین جهت ممکن است استفاده از کاندوم در بارداری بی‌معنی باشد، اما باید بدانید که در زمان بارداری، کارایی استفاده از کاندوم فرق می‌کند و دیگر هدفِ استفاده از آن پیشگیری از بارداری نیست، بلکه موضوع مهم دیگری باعث می‌شود که پزشکان استفاده از کاندوم را در بارداری هم توصیه کنند؛ امروز می‌خواهیم به طور مفصل در مورد این موضوع بحث و گفت و گو کنیم؛

استفاده کردن از کاندوم در بارداری

استفاده کردن از کاندوم در بارداری

به طور کلی در یک بارداری عادی، ایمن و کم‌خطر داشتن رابطه زناشویی و نزدیکی با رعایت یکسری از اصول و قوانین، خطرناک نیست و می‌تواند منجر به تقویت روحی زوجین شود؛ اما همانطور که گفتیم رابطه داشتن در زمان بارداری خانم، یکسری قواعد و قوانین دارد که حتما باید رعایت شود تا سلامتی جنین تحت تاثیر قرار نگیرد. 

یکی از این قوانین استفاده از کاندوم در بارداری است؛ اما در بارداری استفاده کردن از کاندوم برای پیشگیری و جلوگیری از بارداری نیست، زیرا عملا بارداری اتفاق افتاده است و تا اطلاع ثانوی وقوع بارداری مجدد امکانپذیر نیست؛ البته در موارد نادر وقوع بارداری خارج رحمی در هنگام بارداری عادی گزارش شده است که این موضوع خیلی شایع نیست؛ ولی در هر صورت باید به آن توجه شود و واجب است مراقبت‌های لازم انجام بگیرد. اما واقعا علت استفاده از کاندوم در بارداری چیست؟

پیشگیری از ابتلا به عفونت یا انتقال عفونت، تنها دلیل و البته مهمترین علت استفاده از کاندوم در بارداری است. باید بدانید که استفاده از کاندوم به شدت در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی (STI)، که در دوران بارداری بسیار مهم هستند، موثر است. 

در واقع حتی در دوران بارداری هم خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی همچنان پابرجاست و علاوه بر زوجین، جنین را هم تهدید می‌کند؛ همچنین خطر ابتلای دستگاه تناسلی خانم به قارچ و باکتری‌های بیماری‌زا در دوران بارداری بسیار بیشتر می‌شود. از همین جهت است که استفاده از کاندوم توصیه و تاکید می‌شود. 

چه زمانی استفاده از کاندوم در بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؟

چه زمانی استفاده از کاندوم در بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؟

با توجه به اینکه تنها علت توصیه به استفاده از کاندوم در بارداری پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی است؛ اگر زوجین به سلامت یکدیگر کاملا اطمینان دارند، می‌توانند بدون کاندوم هم نزدیکی داشته باشند. اما چنانچه به هر دلیل یکی از زوجین حتی احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را می‌دهند، حتما باید از کاندوم استفاده کنند. 

به طور کلی مهم است که پیش از بارداری از جهت بیماری‌های مقاربتی معاینه و چکاپ شوید. در صورتی که یکی از طرفین روابط پرخطر جنسی داشته باشند، هر دوی آنها در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرند و باید حتما در هر بار رابطه جنسی از انواع کاندوم استفاده کنند تا به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کاهش پیدا کند. اگر فردی در دوران بارداری رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر داشته باشد، حتما باید آزمایش داده و از سلامتی خود مطلع شود تا بتواند در بهترین و سریعترین زمان ممکن اقدامات درمانی لازم را آغاز کند. 

خطر بیماری‌های مقاربتی برای جنین

بد نیست بدانید که سوزاک و کلامیدیا می‌توانند باعث عفونت چشم و ذات‌الریه در جنین شوند. طبق گزارش ACOG، سفلیس می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین یا مرده ‌زایی شود و HIV و هپاتیت B می‌توانند در بدو تولد به کودک منتقل شوند. از همین جهت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CD) به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌کند که در طول بارداری خود چکاپ‌های بیماری‌های آمیزشی به ویژه ایدز را انجام دهند و هرگز رابطه جنسی در بارداری محافظت نشده نداشته باشند. 

بهترین کاندوم برای استفاده در دوران بارداری

بهترین کاندوم برای استفاده در دوران بارداری

با توجه به اینکه کاندوم‌ها در انواع مختلفی در داروخانه‌ها موجود هستند، شاید بپرسید که چه کاندومی برای استفاده در دوران بارداری می‌تواند مناسب‌تر باشد؟ 

می‌توان گفت که تقریبا تمام کاندوم‌ها ایمن هستند؛ مثلا استفاده از کاندوم‌های خاردار و شیاردار در صورت رضایت خانم بلامانع است؛ بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اگر می‌‌خواهید از کاندوم تاخیری در دوران بارداری استفاده کنید، باید بدانید که تفاوت عمده میان استفاده از کاندوم تاخیری و موادی مانند ژل یا اسپری تاخیری این است که در هنگام استفاده از کاندوم‌های تاخیری خودِ کاندوم یک حفاظ و پوشش میان ماده موثره تاخیری و واژن است و از ورود این مواد به داخل واژن جلوگیری می‌کند؛ اما در هنگام استفاده از ژل یا اسپری تاخیری، حتی با رعایت کامل اصول استفاده صحیح از آن، همواره احتمال نفوذ و نشت این مواد به واژن وجود دارد؛ گرچه عموما ماده لیدوکائین از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا برای استعمال خارجی کاملا بی خطر معرفی شده است، با این حال توصیه می‌شود در هنگام بارداری مورد استفاده قرار نگیرد.

آیا ریختن اسپرم در واژن در دوران بارداری ضرر دارد؟

با توجه به اینکه مایع منی حاوی هورمونی به نام پروستاگلاندین است و می‌تواند باعث تحریک در ناحیه گردنه رحم و انقباض در این ناحیه شود و این انقباض نیز می‌تواند باعث درد در ناحیه زیر شکم زنان شود، لذا بهتر است که در دوران بارداری از ریختن اسپرم در واژن جلوگیری شود، اما به هر حال این اتفاق هیچگونه ضرری برای جنین نخواهد داشت. به طور کل پزشکان توصیه کرده‌اند که در دوران بارداری ریختن منی و اسپرم در واژن به صورت متناوب نباشد، به این صورت که از هر 3 یا 4 بار رابطه فقط یکبار منی در داخل واژن ریخته شود و در سایر دفعات از وسایل پیشگیری مانند کاندوم استفاده شود.

کلام آخر

استفاده از کاندوم در بارداری معمولا بی عارضه است، البته بهتر است که از کاندوم تاخیری استفاده نشود تا هم مدت رابطه بی‌اندازه طولانی نشود و هم مواد تاخیری در بدن خانم به هر شکلی و با هر احتمالی وارد نشود. کاندوم‌ها معمولا مردانه هستند، اما ممکن است نام کاندوم زنانه را هم شنیده باشید که جای بحثِ آن اینجا نیست. به طور کلی منظور ما از کاندوم در این مطلب کاندوم مردانه و تاثیر آن بر زن باردار بوده است.